top of page
  • Writer's pictureSivan Ganzi

היתרונות של לבחור מהר מה להזמין במסעדה


לאחרונה נכנסתי למפות של גוגל, והאפליקציה הציעה לי לשחק "איפה אפי", ולמצוא את דמותו המתחבאת בין עשרות דמויות בתוך ציור במגוון נקודות על המפה ברחבי העולם. מכיוון שעברו כשני עשורים מאז הפעם האחרונה ששיחקתי במשחק הזה, לקח לי רגע להיזכר בקונספט, ובהתאם, איתור הדמות הממושקפת היה לי קשה בהתחלה. ברגע מציאתו, המשחק מציע להתקדם אל היעד הבא או לחפש שלל דמויות נוספות.

ברגע שעברתי אל השלב השני, מצאתי את אפי וחבריו בקלות יחסית, ובשלב השלישי כבר מצאתי אותם ממש בסריקה הראשונית.

למרות שהשלבים כביכול הפכו קשים יותר, המשימה נעשתה קלה יותר עבורי. המוח שלי פשוט התרגל למה שנדרש ממנו: לאתר אובייקט מסוים בין שלל הטעיות והסחות דעת.

בהקשרים נוספים בחיים, אנחנו פועלים באופן דומה: כשאנחנו נדרשים לעשות משהו שעשינו בעבר, יותר קל לנו לעשות אותו. אנחנו לא צריכים ללמוד את הפעולות הנדרשות לביצוע. לפעמים אנחנו פשוט כבר מבצעים "על אוטומט", ולפעמים, ריענון קצר של הזיכרון פשוט יספיק לנו. אנחנו פשוט נהיים טובים יותר עם הזמן והנסיון. בכל תחום, ככל שנצבור מיומנות רבה יותר, כך יהיה לנו קל יותר לבצע כל פעולה, החל מקשירת שרוכים ודרך קריאה, וכלה בנהיגה, בישול, נגינה ועוד.

לצערינו, אנחנו מפתחים מיומנויות שכאלה גם בתחומים שליליים בחיים: הנטיה להגיב בדאגה או בכעס (שיטה להפחתה בהתנהגויות האלה תמצאו כאן), להגיד לעצמנו מילים מקטינות או שליליות כשאנחנו מפשלים, הפעלת הנודניק בשעון המעורר ועוד.

אחת מהגדרותיו של תחום ה- NLP היא "חקר המצוינות". כפי שכתבתי בפוסט הזה, ה- NLP בתחילת דרכו לא המציא שום דבר חדש (פיתוחי הטכניקות ושיטות העבודה הגיעו בגלגולים מאוחרים יותר של התחום), אלא שמפתחיו צפו באנשים שמגיעים לתוצאות יוצאות דופן בתחומם, והעלו על הכתב את הדרך המסוימת שהבדילה את אותם יוצאי דופן מכל השאר. במילים אחרות, הם לקחו הצלחה של אנשים מסוימים והפכו אותה לשיטה. מי שיעקוב אחר השיטה, ישיג את אותן תוצאות בעצמו.

סוג של מתכון מפורט לעוגה מוצלחת, אפשר לומר.

המשמעות של הגילוי הזה היא עצומה: אם מישהו, אי פעם, כבר עשה משהו שאני רוצה לעשות, והגיע לתוצאות שאני רוצה עבור עצמי, עלי לעשות בדיוק את מה שהוא עשה, וכך אני אוכל לחסוך טעויות בדרך, ולהגיע לתוצאת מרשימות גם בעצמי.

מנקודת מבט נוספת, אפשר להסתכל על זה כך:

אם אני אי פעם עשיתי משהו שעבד לי טוב, בכל תחום בחיי, אני יכולה לשחזר את ההצלחה של עצמי ולהפיק אותה גם בתחומים אחרים. למשל, אם אני מצליחה בעקביות להחליט במהירות מה אני מזמינה לאכול במסעדה, אבל קשה לי להחליט מה ללבוש בבוקר, אני יכולה ללמוד מה האסטרטגיה שלי כשאני מזמינה מנה במסעדה, ולהשתמש באותה אסטרטגיה כשאני מחפשת מה ללבוש. וכאן מדובר על דוגמה פשוטה יחסית.

זה יכול לבוא לידי ביטוי בתחומים הרבה יותר קריטיים בחיים: אם אני מסוגלת להראות שליטה ואיפוק בעבודה מול בוס או לקוחות, אבל מול הילדים או ההורים שלי, אני מאבדת את זה על כל דבר קטן שהם עושים, סימן שיש בי את היכולת להראות שליטה ואיפוק, ואני צריכה להפיק את האסטרטגיה שלי בנושא. כך, אוכל להבין איך להפעיל אותה גם בתחום בחיי בו קל לצד השני ללחוץ לי על הכפתורים.

אם נסכם את הכל, יש כאן 2 עקרונות מפתח חשובים:

1. ניתן לשחזר כל הצלחה. בין אם שלנו ובין אם של אחרים. ניתן לשחזר אותה בהקשר המקורי בו היא קרתה, או להבין את האסטרטגיה שמאחוריה ולהחיל אותה בהקשרים אחרים בחיינו.

2. ניתן לרכוש מיומנויות בקלות מהירה יחסית על ידי חזרה והתמדה. בין אם מדובר על למצוא את אפי, לבשל, לגלות שליטה ואיפוק או אפילו ללמוד למבחן. ברגע שנחזור על פעולה כלשהי מספיק פעמים, היא תהפוך לאוטומטית.

 

וכמובן להסתכל בלוח האירועים של הבלוג, ולהצטרף להרצאה פרונטלית שלי במהלך חודש יולי.

bottom of page