top of page
  • Writer's pictureSivan Ganzi

ארבע-עשרה טעויות נפוצות בהצבת מטרות ואיך להימנע מהן

לכבוד יום ההולדת שלי, שחל לפני 8 חודשים, החלטתי שאני הולכת להתמקד השנה בשני נושאים שחשובים לי- התמודדות עם התמדה (ודחיינות), וזיהוי של הזדמנויות לקפיצות בהתפתחות שלי (והאומץ להגיד להן כן, או לא- שגם את זה צריך לדעת לעשות).

מאז, אני באמת מקפידה על שני הנושאים האלה בצורה טובה יותר מאי פעם: התמודדתי השנה עם כל מיני מקרים שאם הם היו קורים לי בעבר, הייתי מרימה ידיים במקום להמשיך (כמו למשל ההתמדה עם הבלוג), וניצבתי בפני הזדמנויות ענקיות, שלחלקן אמרתי כן (ותמיד זה דחף אותי קילומטרים קדימה, בהתפתחות האישית והעסקית שלי), ולחלקן בחרתי להגיד גם לא- תוך חקירה עצמית אם מדובר בסירוב שנובע מפחד או מהיגיון.

כמו כולם, אני עדיין בלמידה, ואני יודעת שיש הזדמנויות שסירבתי להן כי היה לי קצת לא נוח, או כי פחדתי מלהיכשל, ועוד כל מיני דברים שפחות נעים להודות בהם, אבל מבחינתי, עצם הזיהוי של ההזדמנויות הוא חלק גדול ומשמעותי מכל התהליך הזה, כי לפעמים, הזדמנויות מדהימות עומדות מול פרצופים של אנשים, והם כל כך עסוקים בבעיה הגדולה שלם, שהם לא מבחינים בפתרון שצועק ומנופף בידיו ממש מולם.

השיפור המשמעותי שלי בכל הנוגע להתמדה ודחיינות נובע מ-2 מסקנות עיקריות:

  1. ההבנה שיש סיבות שגורמות לי להישאר בדחיינות (וכמובן שהכרה בבעיה היא חצי הדרך לפתרון...)

  2. ההבנה שאני צריכה להתחיל ללמוד מהטעויות שלי

לכן, ריכזתי לכם כאן את רשימת 14 הטעויות הנפוצות שאנחנו עושים שוב ושוב בדרך להגשמת השאיפות, החלומות והמטרות שלנו. תוכלו לעבור על הרשימה ביחס לדבר הגדול בחייכם שאתם עובדים לקראתו כרגע (שיפור הבריאות, מציאת זוגיות, מיקוד עסקי ועוד), ולהבין באילו סעיפים בדיוק עליכם להתמקד כרגע, כדי להשיג שיפור משמעותי בהתמדה שלכם בדרך להגשמה.

טעות מס' 1: לקבוע מטרות לא ריאליסטיות

מחקר שנעשה בתחילת שנת 2018 בארצות הברית מצא שמתוך כל האמריקאים שהציבו לעצמם מטרות לשנת 2017, 9% בלבד דיווחו שהם באמת השיגו אותן! במקרים רבים, הפער נובע ממטרות גדולות מדי ולא ריאליסטיות. אם אני רוצה להוריד 20 ק"ג בחודשיים, זה אמנם אפשרי במקרים מסוימים, אבל זה לא בהכרח נכון לי ולבריאות שלי.

מה לעשות במקום: להתחיל בקטן. להגדיר לעצמינו נכון את המטרה שחשוב לנו להשיג, ולפרוט לאט לאט את כל המשימות שיובילו אותנו אליה, בביסים שאפשר ללעוס.

טעות מס' 2: להתעלם מההשלכות שכרוכות בלהשיג את המטרה

ברוב המקרים, אנחנו לא מכינים את עצמנו לכך שיש מחיר להשגה ולהצלחה. המחיר יכול להיות תשלום כספי, והוא גם יכול להיות זמן שנצטרך להקדיש, על חשבון פעילויות או אנשים שאנחנו אוהבים לבלות איתם, מאמץ, חשיפה, התמודדות עם פחדים, כאב פיזי ועוד.

אם אנחנו מתעלמים מהעובדה שיש מחיר שנצטרך לשלם, כשהמחיר מתחיל להיות גבוה, תת המודע שלנו גורם לנו לעצור, ולא מגלה לנו למה. פתאום נגמר לנו הכוח או החשק, פתאום אנחנו נהיים חולים, פתאום צצים דברים דחופים אחרים שדורשים את תשומת הלב שלנו. תת המודע שלנו חכם וערמומי, והמטרה העיקרית שלו היא לשמור שלא נעשה לעצמנו נזק, ולשלם מחירים זה נזק.

מה לעשות במקום: להתכונן מראש למחירים שאנחנו עלולים לשלם, ואז למצוא עבורם פתרונות, או לבחור לשלם את המחיר.

טעות מס' 3: להשאיר את הכל בראש

אני מכירה הרבה אנשים שאומרים שהם פשוט זוכרים את כל המשימות שלהם בעל פה. אם אתם כאלה, אני ממליצה בחום לאמץ את הרגל הכתיבה. ועל אחת כמה וכמה- אני ממליצה על כתיבה ידנית ולא במחשב/ בטלפון. כתיבה פיזית משדרת לתת המודע שלנו מסרים שגורמים לו לקלוט את הטקסט טוב יותר ואת הכוונות שלנו לבצע. מחקרים מראים שמשימות כתובות נוטות יותר להפוך למציאות.

מה לעשות במקום: לכתוב. עדיף בכתב יד. דף עבודה להורדה מחכה לכם כאן

טעות מס' 5: לעבוד בלי תכנית פעולה

אם כבר הבנתם מה תרצו להשיג, פירקתם הכל למשימות קטנות והבנתם מה כדאי לבצע קודם, כל מה שנותר לעשות הוא תכנית פעולה. שבצו הכל ביומן או בדפי משימות. כך תוכלו לעקוב אחרי רמת ההתקדמות והביצועים שלכם.

מה לעשות במקום: לתכנן כמו שצריך, מובנה, מאורגן. אפשר להיעזר באדם חיצוני אם תרצו. בין עיסוקיי, אני מעבירה פגישות מיקוד בדרך להגשמת מטרות. דברו איתי אם תרצו :)

טעות מס' 6: להפסיק ברגע שמפספסים יום

כמו בכל הטמעת הרגל, גם להתמיד בהתקדמות אל עבר הגשמת החלומות שלנו דורש משמעת. כבר כתבתי מוקדם יותר בפוסט שתת המודע שלנו ינסה לחבל לנו ביציאה מאזור הנוחות בכל דרך שהוא יוכל. אז קחו בחשבון שאם מסיבה מסוימת לא עשיתם ביום מסוים את המשימות שהיו מיועדות לאותו יום, פשוט צבינו מה היה שם (אולי העמסתם יותר מדי משימות ליום אחד?), תעשו חישוב מסלול מחדש, ותחזרו לפעילות למחרת.

מה לעשות במקום: לגלות חמלה עצמית, ולחזור לתלם למחרת

טעות מס' 8: להאשים אחרים (אנשים, נסיבות או חפצים) בכך שלא התקדמתם מספיק

כשאנחנו דופקים את האצבע הקטנה של הרגל ברהיט, משהו בנו כועס על הרהיט, אבל בתכלס- זו בדרך כלל אשמתנו שלא שמנו לב כמה אנחנו קרובים אליו, ולפעמים זו גם אשמתנו שהרהיט ממוקם בדיוק שם...

שום אדם, אף חפץ, וגם אף אפליקציה, לא אשמה בכך שאתם לא מתקדמים. הפייסבוק לא אשם בכך שבזבזתם שעות מבלי להתרכז במשימות שלכם, הילדים שלכם לא אשמים בכך שאתם לא מצליחים לרדת במשקל, ונטפליקס לא אשם בכך שהלכתם לישון מאוחר בלילה.

מה לעשות במקום: לקחת אחריות. חשוב לכם לקום מוקדם? לכו לישון בהתאם. חשוב לכם להיות פרודוקטיביים? שימו את הטלפון רחוק, על שקט, בלי רטט. זה חתיכת מחיר שיש לשלם בדרך להצלחה, וזו בחירה שלכם האם לשלם אותו.

טעות מס' 9: להציב מטרות שאתם לא יכולים לשלוט בכך שיתגשמו

אם נודה באמת, אין לכם דרך להיות בשליטה על כל העולם. ודאו שהמטרות והחלומות שלכם הם משהו שיש לכם יכולת השפעה מכרעת לגביו.

מה לעשות במקום: להתמקד במה שבשליטתכם. אם המטרה שלי היא שמישהו מסוים יזמין אותי לדייט, אני לא יכולה להיכנס למחשבות שלו ולגרום לו להזמין אותי בטלפתיה, אבל אני יכולה להתקרב אליו, להתיידד איתו, ולמשוך את תשומת הלב שלו במידה כזו שאולי תגרום לו להזמין אותי לדייט.

"מטרה ללא תכנית היא רק משאלה"

טעות מס' 10: לסרב להיכשל

אם אתם שאפתנים עד כדי כאב, ברמה שלפעמים המוטיבציה הכי גדולה שלכם היא לעשות הכל כדי לא להיכשל, אולי תסכימו להודות שההתנהלות הזו מאוד מתישה. אני יודעת, עד לא מזמן הייתי כזו. אנשים שמאוד מאוד אוהבים להצליח, עלולים לעבור מסכת כואבת של הלקאה עצמית במידה והדברים לא יוצאים בדיוק כמו שהם תיכננו. מעבר לכאב הכרוך בהלקאה העצמית, סירוב להיכשל הוא סירוב ללמוד שיעורים חשובים בדרך להשגת המטרה. שיעורים שלא תמיד אפשר להתכונן אליהם בתיאוריה, ורק הקפיצה המעשית למים יכולה ללמד אותנו לגביהם.

מה לעשות במקום: לאפשר לטעויות לקרות מתוך חמלה עצמית וההבנה שאנחנו בני אדם, ולבצע תחקיר שכולל הסקת מסקנות ושיפור לעתיד, כדי שלא נפסיד את השיעור.

טעות מס' 11: לא לנצל את כל המשאבים שלנו

לפעמים אנחנו נוטים לשכוח את העובדה המדהימה שאנחנו אוספים לאורך החיים שלנו שלל כישורים ומיומנויות שיכולים לשמש אותנו בדרך להשגת המטרות שלנו. למשל, אני מקלידה מאוד מהר, ואני יודעת שזו מיומנות שימושית בכל הנוגע לכתיבת פוסטים לבלוג- זה פשוט לא לוקח לי כל כך הרבה זמן. בנוסף למיומנויות שיש לנו, אנחנו שוכחים שיש לנו רשת מדהימה של קשרים עם אנשים- בין אם מדובר בבעלי מקצוע, אנשים שהצליחו במה שאנחנו מנסים להגשים ועוד.

מה לעשות במקום: לערכו רשימה של כל מי ומה, בכם ובסביבה שלכם, שיכול לעזור לכם להגשים את המטרה שלכם.

אני למשל מנהלת קבוצת ווטסאפ שבה אני נותנת טיפים לרווקות שמחפשות אהבה. כל מי ששם יודעת שהנשים האחרות בקבוצה נמצאות במצב שלה, ומשהו בחיבוק הקהילתי הזה מאוד בריא ונעים 😊

טעות מס' 13: לעבוד על המטרה בלי מנוחה

רצף עבודה ישירה של טורבו על הפרוייקט שכל כך יקדם אתכם להשגת המטרה שלכם, עלול לגרום לשחיקה כזו שתגרום לכם לא להיות מסוגלים אפילו להמשיך עוד יום אחד.

מה לעשות במקום: לקחת הפסקות יזומות, להחליט שיש ימים ושעות שבהן פשוט לא נוגעים בדבר הזה. נניח, בלי סופ"שים, או לא אחרי 9 בערב. לעזוב פרוייקט בצד ולחשוב על דברים אחרים משפיע באופן מובחן על הרעיונות היצירתיים שיהיו לכם כשתחזרו לעבוד עליו.

טעות מס' 14: לשכוח למה רצינו להגשים מלכתחילה

כבר דיברנו על אזור הנוחות, ועל העובדה שתת המודע יעשה הכל כדי שנישאר בו, מוגנים ואהובים. ברגע שאנחנו יוצאים מאזור הנוחות ועושים משהו חדש, גם הדבר הזה הופך להיות חלק מאזור הנוחות שלנו. אם נתרגל להתקדם אל עבר הגשמת המטרות שלנו, אנחנו עלולים לשכוח לשם מה התכנסנו מלכתחילה. לשכוח מאותה תשוקה שהיתה לנו למצוא אהבה, לרדת במשקל, להצליח בעסק ועוד.

מה לעשות במקום: כתבו לעצמכם במקום בולט את הסיבה למטרה, את החלום הגדול. ודאו שאתם קוראים את החלום הזה כמה פעמים ביום. ברגע שהעיניים מתרגלות ואתם מפסיקים לשים לב, העבירו את הפתק למקום אחר.

מה אתם חושבים? איפה בדרך כלל נמצאים העיכובים שלכם מלהצליח להגשים את עצמכם? ומה תוכלו לעשות שונה, הפעם, כדי לוודא שאתם ממשיכים להתקדם אל עבר ההצלחה? כתבו לי בתגובות.

bottom of page