top of page
  • Writer's pictureSivan Ganzi

כך תיצרו מוטיבציה לעשייה שתיקח אתכם לשלב הבא


הדרך להגשמה, לכל הגשמה, עוברת במקרים רבים בשביל שמצריך חזרתיות. לעשות עוד קצת מאותו הדבר בכל יום, או לעשות בכל יום משהו קצת שונה, כדי להתקדם אל עבר המטרות שלנו. לקום ולצאת לריצה. להתיישב ללמוד שוב לקראת מבחן. להימנע מלהדליק סיגריה. לשמור על יחסים טובים עם בני הזוג, הילדים, ההורים, בעבודה.

זה יכול להיות הכל, בכל תחום, ומה שמשותף הוא אלמנט החזרתיות. היא תיצור את השינוי האמיתי, היא תהפוך אותנו למאסטרים. משפט מאוד ידוע שהולך עם החזרתיות, אומר "זה לא נהיה קל יותר, אתה פשוט נהיה טוב יותר בזה". מסלול הריצה הוא אותו מסלול. אף אחד לא קיצר את הדרך או הוריד את השיפועים- עצם החזרה מאפשרת לנו להשתפר ולהתמקצע.

שמירה על מוטיבציה גבוהה לאורך זמן, גם אם המטרה ברורה לנו וגם כשאנחנו מאוד רוצים להשיג אותה, יכולה להיות מורכבת. בדרך כלל, הרווח המיידי, בניגוד לרווח של המטרה הגדולה, נראה לנגד עינינו, והוא זמין ומפתה יותר ממשהו רחוק שיקרה בעתיד. ההנאה מפרוסת העוגה היא מיידית, ההנאה מלראות את עצמנו במשקל היעד- רחוקה.

ריכזתי עבורכם מספר שיטות לשמירה על המוטיבציה, בתקווה שתוכלו להיעזר בהן ברגעי השבירה הקטנים בדרך להגשמה. לגזור ולשמור.

חוק רבע שעה

אם לוקח פחות מרבע שעה לעשות את זה, פשוט תעשו את זה עכשיו. אני בטוחה שיש לכם ביום לפחות רבע שעה, שמתבזבזת בקלות על שיטוט חסר חשיבות באינסטגרם או בפייסבוק. זה זמן מעולה למצוא מוטיבציה לדברים הקטנים האלה: לאסוף את כל הבגדים שמפוזרים בבית לסל הכביסה או לקיפול, לשלוח את המייל ההוא, לחזור בטלפון ללקוח הזה וכן הלאה.

שינוי אווירה

במידה ומתאפשר לכם- שנו מדי פעם את האווירה. אפשר ללכת עם לפטופ לבית קפה במקום לעבוד מהמשרד או מהבית, אפשר לצאת לדייט במקום שונה מהמקום הקבוע, אפשר ללמוד למבחן מהספה בבית ולא מעמדת המחשב, או לצאת לריצה במסלול שונה מהרגיל.

שמש אסוציאציות

לפעמים אנחנו פועלים באופן אוטומטי, מתוך מה שאנחנו כבר יודעים על נושא מסוים: אולי אני יודעת איך ללמוד למבחנים, או איך להיות בריאה יותר. לפעמים זה קורה גם בתחום המקצועי: למשל, אני יודעת איך לכתוב הרצאה, איך למכור בגדים או איך להגיש דו"ח לבוסים שלי.

אם אני אצא מנקודת הנחה שיש יותר מדרך אחת לעשות כל פעולה כזאת, אני יכולה לנסות לפעול בדרכים שונות מהאוטומט שלי, ובכך גם להגביר את המוטיבציה שלי לכיוון העשיה, וגם, לפעמים, לגלות דרכים יעילות או מהנות יותר לבצע את אותן פעולות. לפעמים, פתאום נוכל לגלות שיותר קל לנו ללמוד למבחן עם מוזיקה ברקע, או כשאנחנו לומדים עם חברים.

לכן, נסו לכתוב את המשימה שלכם על נייר, להקיף אותה בעיגול, ולכתוב סביבה כמה אפשרויות שונות לאופן ביצוע אותה פעולה. כך, אפשרויות הבחירה יוכלו להקל עליכם לבצע גם את המשימות המתסכלות ביותר, ועל אחת כמה וכמה, את המשימות שאתם רוצים או אוהבים לעשות, אבל רמת המוטיבציה שלכם יורדת.

סיעור מוחות

להתייעץ עם חברים, קולגות, מומחים, וגם אנשים שקרובים אליכם ואין להם נגיעה ישירה לתחום, יאפשר לכם גישה אל מידע או דרכי פעולה שלא חשבתם עליהן בעצמכם. שימו לב להקפיד לתת הזדמנות לרעיונות שעולים מאנשים שאינם בקיאים בתחום, ולא לפסול ישר על הסף רק כי זה בהכרח לא הגיוני או שכבר ניסיתם. יכול להיות שניסיתם, ומאז תנאי השטח השתנו.

שינוי מיקוד

את השיטה הבאה אני קצת מסייגת, בעיקר כדי לא לייצר בכם דחיינות גבוהה יותר מזו שאולי קיימת, ולכן אני מבקשת שתשתמשו בה רק כאשר יורדת לכם המוטיבציה לעשות משהו שאתם אוהבים לעשות. מדובר על שינוי מיקוד- פשוט להניח ליום אחד, ל- 24 שעות, את ההתקדמות שלכם בצד, ולהתעסק רק בדברים אחרים.

במידה ואכן מדובר על משהו חשוב שאתם אוהבים, חוסר העשיה והנגיעה בפרויקט יעשו את שלהם, ואתם יכולים למצוא את עצמכם חוזרים לעשיה במלוא האנרגיות.

(דרך אגב, את הפוסט הזה לקח לי לכתוב בערך שבוע מהסיבה הזו בדיוק...)

עזרים

במידה והמוטיבציה קשורה למשימה שאנחנו לא אוהבים- להוסיף לה עזרים נחמדים ונעימים שיעבירו אותה בקלות יותר, כמו הרצאות לזמני שטיפת הכלים וקיפול הכביסה, או מוזיקה לפעילות גופנית.

יצרתי עבורכם ביוטיוב פלייליסט סרטוני הרצאות להמרצת האנרגיות ושמירה על קצב גבוה.

למה אני עושה את זה

לפעמים, מתוך השגרה, אנחנו שוכחים למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים. אם ישאלו אותנו למה, התשובות האוטומטיות יהיו בסגנון "כי צריך", "כי ככה עושים כדי להצליח", "כי זה בריא" ועוד. כשפעילות כלשהי מצריכה מאיתנו התגייסות נפשית, גם אם מדובר אפילו על שטיפת כלים, הסיבה "כי צריך" פשוט לא מניעה לפעולה. להתרכז לרגע, ולחשוב למה אני באמת צריכה לשטוף כלים, להבין מה הכוונה העמוקה שלי מאחורי כל פעולה, יפיח בה רוח חיים ויתן לה משמעות.

חוק 5 השניות

בעבר כבר דיברנו על חוק 5 השניות של מל רובינס. ברגע שיש לבצע משימה, ספרו לאחור מ- 5 עד 1, וגשו לבצע אותה. אחרת, הסיכויים שתעשו אותה ילכו ויפחתו. זה אמנם נשמע קשה, אבל זה זרז מוטיבציה מדהים.

הכל טוב ויפה, אבל... איך ליישם בפועל?

אם מה מהשיטות שכתבתי כאן מוצאת חן בעיניכם, או יכולה להיות יעילה עבורכם, תוכלו לכתוב אותה על דף ולהניח ליד האזור שדורש מוטיבציה (סל כביסה, פינת לימודים ועוד). גם אם במשך כמה ימים תעברו ליד הפינה הזו ולא תקדמו אותה, לראות את הפתק שמאפשר לקדם את זה- לאט לאט יחלחל וישפיע עליכם. אתם תראו מול עיניכם את הבעיה ואת הפתרון שלה- ואז בשלב מסוים, המוח שלכם יקשר בין שני אלה, ופשוט תעשו את הנדרש מכם.

אל תורידו את הפתק לאחר ביצוע המשימה פעם אחת. כי הכביסה או הלימודים או כל דבר- ימשיכו להצטבר גם בהמשך. רק לאחר כמה פעמים של חזרתיות, כמו שכתבתי בתחילת הפוסט, המוח יקשר בין הבעיה לפתרון באופן אוטומטי, ותוכלו להבחין בשינוי.

יש לכם דרכים נוספות לשמור על המוטיבציה? ניסיתם את מה שכתבתי וזה עבד לכם בצורה יוצאת דופן? כתבו לנו על כך בקבוצת הפייסבוק.

bottom of page