top of page
  • Writer's pictureSivan Ganzi

מה זה NLP?

מכורח המציאות, אני חייבת פוסט אחד לפחות שיסביר לכם על מה כל המהומה.

איך יכול להיות שמשהו שלמדתי "על הדרך", וכדי להעשיר את עצמי, הפך להיות האסימון הכי מצלצל של חיי. איך יכול להיות שהדבר הזה היה התשובה שחיפשתי לכל השאלות שהתרוצצו לי בראש, לגבי למה המקצוע שהיה לי ושאהבתי, מייצג רק חלק קטן ממה שאני מאמינה בו, ומביא לידי ביטוי רק חלק מהכשרונות והיכולות שלי.

הרגשתי שמגיע לי יותר. לא ידעתי איך לבטא את זה. ואז, באמצע קורס NLP, החלטתי לפתוח את הבלוג. החלטתי לעזור לאנשים. הבנתי את חשיבות המתנה שניתנה לי.

ולכן- מגיע לכם הסבר :)

 

בקצרה ובקטנה (כי לא בא לי שתשתעממו) - בשנות ה- 70, שני אנשים משכילים בארה"ב, הבינו שיש מטפלים מתחום הפסיכולוגיה שמגיעים לתוצאות מדהימות בהרבה מכל שאר המטפלים, והם החליטו לבדוק מה אותם מטפלים עושים אחרת. הם כתבו שיטה שמבוססת על מה שאותם מטפלים עשו שונה, וקראו לה NLP.

זה לא יהיה עוד ארוך- מבטיחה.

המשמעות של NLP היא Neuro Linguistic Programming, או בתרגום חופשי "תכנות עצבי שפתי". כלומר, הם הבינו שאפשר לשנות ו"לתכנת" מחדש את חיווטי המוח (כל מה שמתפרש אצלנו כ- "X=Y") באמצעות שימוש בשפה, במילים. לדוגמה, הם הבינו איך אפשר לשוחח עם אדם, ולגרום לו להפסיק לחשוב "עוגה=טוב", ולהתחיל לחשוב "עוגה=לא מעניין". אתם רק יכולים לתאר לעצמכם מה עוד מתאפשר כשמשנים את כל חיבורי החשמל האוטומטיים האלה במוח. מה עוד יכול להתאפשר לאדם, כשהוא מפסיק להרגיש רגשות עזים כלפי עוגה שהוא אוהב כל כך. באילו עוד תחומים אפשר לחולל שינויים בחייו של אדם באמצעות השיטה.

זאת אומרת שכשתחום ה- NLP התחיל, הוא לא המציא שום דבר חדש, אלא לקח משהו מדהים שקיים, והפך אותו לשיטה.

בהמשך, ועם השנים, נוספו תהליכים טיפוליים רבים (ליחידים וקבוצות) שהתפתחו על סמך העקרונות של אותה שיטה. אנשים שלמדו משני מפתחי השיטה, והוסיפו לה עקרונות וכלי עבודה משלהם. אני למדתי גם את עקרונות השיטה, וגם את הכלים המשמשים לעבודה בעזרתה.

כיום, תחום ה- NLP מיושם גם בעקרונות של מכירה ושכנוע, עמידה מול קהל, ניהול עובדים, עבודה עם ילדים ועוד. עקרונות השיטה יכולים להיות מיושמים ממגוון כיוונים, ועצם הלמידה של התחום ממש לא מחייבת להתחיל לעבוד עם אנשים ולעזור להם להפסיק לרצות את אותה עוגה. זה הרבה מעבר לכך.

למעשה, אני בכלל לא רציתי לטפל באנשים. אני רק רציתי לשפר את התקשורת שלי עם הסביבה שלי והלקוחות שלי, להבין אותם טוב יותר ולהיות מובנת יותר בעצמי, למכור את השירותים שלי בצורה אחראית ומותאמת יותר ללקוחות שלי, ועוד.

ואז נפל האסימון- ממש באמצע שיעור 10. אני לא חושבת שאשכח את הרגע הזה בחיים.

בשיעור הזה הבנתי שיש לי את הכוח לתת יותר. בשיעור הזה הבנתי שאני לא יכולה להרשות לעצמי להשתמש בתחום ה- NLP לחיים הפרטיים שלי בלבד. שאני חייבת לעזור לאחרים לחולל שינוי, לצאת מתקיעות, ממשברים. שכשמישהו מרגיש שהחיים שלו רדומים, או שהוא נותן ונותן ולא מקבל מספיק בחזרה, או שהבטחון העצמי שלו חוסם אותו מלהגשים את כל מה שירצה, אני רוצה להיות שם בשביל אותם אנשים. אני רוצה לעזור להם לצאת מהמצבים האלה. אפשר לעשות את זה באמצעות ה- NLP, ואני רוצה לעשות את זה. אני רוצה לעזור לכמה שיותר אנשים.

באותו יום חזרתי הביתה מהקורס, והראש שלי היה מלא ברעיונות. אחד מהם היה הבלוג הזה, ואני זוכרת שישבתי וכתבתי עשרות פוסטים לפני שבכלל העלתי את הבלוג לאוויר, ככה, "שיהיה מלאי". עלו לי על הדרך עוד כמה רעיונות, חלקם יושבים בשקט ומחכים להתייחסות, חלקם בפיתוח בשלבים כאלה ואחרים, ועל חלקם כמובן ויתרתי, אבל המהות נשארה זהה. יש לי כאן כלי עוצמתי לשנות חיים של אנשים, ואני לא אעצור עד שאדע עליו הכל, ועד שאלמד להשתמש בו.

 

ברור לי שלא כך המקרה עם כל מי שחושב ללמוד NLP. להיפך, אני מאמינה שכמה שיותר אנשים צריכים ללמוד את התחום, ולו בכדי לשפר את החיים שלהם עצמם, את מערכות היחסים שלהם, את הבריאות שלהם ועוד.

אם התחום מעניין אתכם, והייתם רוצים לעבור הנחיה נקודתית למציאת פתרון לבעיה קטנה ועכשווית, או שנעבור יחד תהליך שיעזור לכם ליצור שינויים פורצי דרך בשלל תחומים בחייכם, או מצד שני, אם אתם מתלבטים לגבי לימודי NLP, בשני המקרים אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר דרך המייל או הפייסבוק, ואני אשמח לתת לכם הכוונה.

bottom of page