top of page
  • Writer's pictureSivan Ganzi

שלושה משפטי מפתח להצלחה

משמעות המילה "אמונה" היא ההרגשה שאדם משייך לאמירה כלשהי כנכונה ומוחלטת. בעולם האימון וה- NLP, האמונות מתחלקות לאלה המקדמות אותנו, אלה המעכבות אותנו, ואלה שלא משפיעות על חיינו באופן ממשי.

בשלב הזה אני רוצה להתמקד בעיקר באמונות שמקדמות ומעצימות אותנו, ולמה כדאי שיהיו לנו כאלה, בעיקר בגלל הסיבה שאמונות מגבילות הן משהו שמאוד נפוץ למצוא שגורות בפי רבים מאיתנו, ואמונות מקדמות דווקא פחות. למשל, "כדי להיות יפה צריך לסבול" זה משפט שמנע ממני במשך שנים להתגנדר. העדפתי לא לסבול מאשר להיות יפה, מבלי להבין שאולי עבורי יש אפשרות אחרת. לעומת המשפט הזה, חברת "טבע נאות" יצאה בזמנו עם המשפט ההפוך: "את הכי יפה כשנוח לך", ושתלה במוחות של מיליוני ישראלים את ההבנה שלא בהכרח צריך לסבול בשביל להיות יפה, ושאכן יש דרך אחרת.

אם ילד מרגיש שהוא גרוע בחשבון (אמונה מגבילה), והוא יקבל ציון גבוה במבחן, הוא יכול להרגיש שהתמזל מזלו, או שהמבחן היה קל במיוחד הפעם.

אם ילד מרגיש שהוא מעולה בחשבון (אמונה מעצימה), והוא קיבל ציון נמוך במבחן, הוא יכול להרגיש שזה חד פעמי, ואולי הוא לא התכונן מספיק, אבל הציון הנמוך לא ישפיע על ההערכה העצמית שהוא חש לגבי היכולות שלו בתחום. הוא יודע שבפעם הבאה הוא יצליח, ומה לעשות כדי להבטיח שזה יקרה.

אמונה מקדמת, או אמונה מעצימה, היא אמירה כלשהי שאנחנו בטוחים בהיותה אמיתית, ויש לה השפעה חיובית על חיינו. קבלה ואימוץ של אמונות מעצימות חדשות אל חיינו תאפשר לנו פתיחות מחשבתית, יציאה מתקיעות, פתיחת דלתות בחיים ועוד.

למשל, בעקבות איזה מאמר שקראתי פעם, אימצתי לעצמי את האמונה שהשעות שבהן אני הכי חדה ואפקטיבית הן בין 5 ל-8 בבוקר. כך שאם אני במקרה מתעוררת מוקדם, במקרים רבים אני נהיית חדה ומפוקסת, ומתיישבת על המחשב לכתוב, כי אני יודעת שבשעות האלה, הכתיבה תבוא לי בקלות.

בעולם ה- NLP, קיימות מספר הנחות יסוד, שהן אמונות מעצימות אותן כדאי לכל אחד לאמץ אל חייו כיוון שהן מאפשרות לנו להפיק תוצאות יעילות. אני בטוחה שאתם מכירים לפחות חלק מהן בהקשר כזה או אחר, כיוון שלשמחתי, חלקן מוכרות ומדוברות יותר. על חלקן גם כתבתי כבר בפוסטים קודמים, כי מבחינתי הן חלק בלתי נפרד מהיומיום שלי. אני מחלקת את הנחות היסוד לאמונות שמעודדות להצלחה, צמיחה ומוטיבציה, ולאמונות שמאפשרות קבלה וחמלה עבור עצמנו ועבור הסביבה, ומאפשרות לנו להיות סלחניים יותר כלפי עצמינו ואחרים.

הפעם אני הולכת להתמקד ב- 3 הנחות יסוד שקשורות מבחינתי לאמונות מעצימות בתחום המוטיבציה.

1. לכל אדם יש את כל המשאבים שהוא צריך על מנת להגשים את מטרותיו

כל מה שאדם צריך על מנת לייצר שינוי חיובי בחייו- כבר קיים בו, גם אם לא באופן מודע. במקרים רבים, יש לאנשים משאבים ומקורות לפתרון בעיות, שהם בכלל לא חשבו לקחת בחשבון, כיוון שהם מיושמים בחייהם בתחומים אחרים לחלוטין.

למשל, אם אני רוצה ליצור בלוג מצליח שיעזור לאנשים רבים להגשים את החלומות שלהם, אבל אני חוששת שאני לא מסוגלת להתמיד במשהו לאורך זמן, עלי לחשוב איפה בחיי כן הצלחתי להתמיד, מה כן שימרתי לאורך זמן. במקרה שלי- הרגלי תזונה בריאה, או זוגיות מעצימה ויציבה. אלה שני תחומים בחיי בהם אני מסוגלת להתנהג בעקביות, ויש לי בהם כלים להתמודד עם רגעים של משברים. אני יכולה לדגום את ההתמודדות שלי ברגעי המשבר בתחומים האלה, ולהשליך את ההתמודדות גם על רגעים שאני רוצה לוותר על המשך כתיבת הבלוג. זו דוגמה מושלמת למשאב שקיים בחיי בתחום אחד, ולא היה זמין לי בתחום אחר, עד שלקחתי את הזמן לחשוב מתי בחיי כבר כן הצלחתי בעזרתו.

המשאב הבסיסי ביותר שיכול לעזור לנו להשיג את כל מטרותינו הוא היכולת שלנו ללמוד. כולנו למדנו בעבר, בין אם במסגרת של בית ספר, תארים ותעודות למיניהם, ובסיסי מכך- למדנו ללכת, לדבר, לרכוש חברים. יכולת הלמידה קיימת בכולנו, גם אם זו לא למידת שינון נוסח בית הספר. אם המטרה שלי היא לטפס על האוורסט, יש בי את המשאב שמאפשר לי ללמוד- איך מטפסים, איך נושמים בסביבה דלת חמצן וכו'. וכך בכל תחום- צלילה, נגינה על כלי מסוים, שיפור מערכות יחסים, שינויי תזונה, להיות הורה טוב יותר ועוד.

2. ניתן לשחזר כל הצלחה

הנחת היסוד הזו מקסימה בעיני, והיא הולכת יד ביד עם הנחת היסוד הקודמת, כיוון שגם כאן אנחנו יכולים לבחון איפה בחיינו הצלחנו בתחום מסוים, על מנת להבין איך נוכל להצליח בתחום אחר, ולצד זאת, הנחת היסוד הזו מתייחסת גם להצלחותיהם של אנשים אחרים- ואיך ניתן ללמוד מההצלחות שלהם על מנת להצליח באותו תחום בעצמנו. כלומר- אם מישהו אי פעם עשה את זה (טיפס על האוורסט, עשה דוקטורט או הסבה מקצועית...), גם אנחנו יכולים- זה אפשרי גם עבורנו.

לא מדובר על העתקה, אלא על למידת הדרך. גם אני למדתי מאנשים מסוימים על הנחות היסוד של ה- NLP, והם למדו אותן מאחרים, וכל אחד שמלמד ומפיץ את התורה הזו הלאה, נותן לה את הגוונים היחודיים לו, את הדוגמאות הרלוונטיות מעולם התוכן שלו, ויכול לגרום לאנשים שונים להתחבר לכך מזוויות שונות. אין מה לחשוש מלקחת דוגמה והשראה מאחרים, כל עוד יוצקים את הדרך שלהם להצלחה אל המסלול הייחודי שלנו.

יש לכם חלום גדול ומרוחק כלשהו שמרגיש לכם ששמור רק לאנשים מובחרים עם יכולות פנומנליות, מבנה גוף מסוים ועוד? גם אתם תוכלו לעשות זאת, בדרך שלכם. גם אנשים בכסא גלגלים יכולים לצאת לטיולי שטח, גם עיוורים יכולים לרוץ מרתון, גם אנשים חירשים-עיוורים, כדוגמת הלן קלר, יכולים ללמוד לדבר ולתקשר עם העולם החיצון. הכל קרה.

מצאו אדם שמצליחן בעיניכם בתחום כלשהו שמעניין אתכם. אם הוא קרוב אליכם או בר-השגה, תוכלו לשאול אותו איך הוא עושה את מה שהוא עושה. אם לא, הספרות והאינטרנט יוכלו לספק לכם את המידע הזה במקומו.

3. גמישות היא העוצמה העילאית

הכוח הגדול ביותר שיכול להיות לנו הוא הידיעה שיש ברשותנו מגוון דרכים לפתור כל דילמה. מהרגע שהחלטתי לאמץ את הנחת היסוד הזו אל חיי, אני מוצאת את עצמי עוצרת ומחפשת פתרונות אחרים, יצירתיים, כדי לצאת ממצבי תקיעות.

למשל, קרה מצב בו פספסתי שיעור אחד בלימודי ה- NLP, וביום בו התקיים שיעור נוסף, לא יכולתי להגיע ולהשלים את החומר, או לפחות כך חשבתי בהתחלה. היה לי מאוד חשוב כן להגיע וללמוד את השיעור בצורה מסודרת עם מרצה (ולא רק באמצעות חומרי הלימוד שקיימים ברשותי), אז החלטתי להזיז את כל הדברים שהיו לי באותו יום (על אף ההשלכות שהיו כרוכות בכך) על מנת כן להצליח להגיע לשיעור. ברור שיכולתי לעשות זאת גם בלי לאמץ את הנחת היסוד הזו, אבל האימוץ שלה הוא מה שנתן לי את הכוח להתגבר על אותו "אני לא יכולה" האלמותי והאוטומטי, שהיה משאיר אותי תקועה במקום, וללא אפשרות להשלים את השיעור.

חשבו עם עצמכם וענו בקבוצת הפייסבוק:

  • מה יתאפשר בחייכם במידה ותאמצו אליכם את הנחות היסוד הללו?

  • על מה תוכלו לוותר במידה ותאמצו אותן?

במידה והפוסט יכול להיות רלוונטי לאחרים, אשמח אם תפיצו אותו הלאה באהבה.

bottom of page