top of page
  • Writer's pictureSivan Ganzi

ארבע השאלות שיעזרו לכם לייצר עוד זמן בכל יום


אזהרה: סביר שרובכם לא תקראו את הפוסט הזה עד הסוף. הוא לא הולך להיות כל כך פופולרי.

אני רוצה להתחיל עם קצת מתמטיקה בסיסית:

לאדם יש 24 שעות ביממה, כלומר 168 שעות בשבוע.

אם נניח שהוא ישן 8 שעות בלילה, נשארנו עם 112 שעות בשבוע. ונניח שהוא עובד 9 שעות ביום במשך 5 ימים בשבוע. נשארנו עם 45 שעות. למי שיש ילדים ונניח שהוא גם מבלה איתם בממוצע 3 שעות ביום, נשארות 24 שעות פנויות.

24 שעות! לעשות מה שירצה! זה כמו עוד יום בשבוע שתוכלו לעשות בו כל דבר שתרצו.

ואנחנו לא מפסיקים להתלונן שאין לנו זמן לעשות כלום...

להלן דוגמה אחת למה אפשר לעשות עם 24 שעות של זמן פנוי בשבוע:

  • גם להירשם ללימודי ערב פעם בשבוע שנמשכים 5 שעות, כולל שעה נסיעה לכל כיוון, או לעשות ספורט במשך שעה, 3 פעמים בשבוע, פלוס חצי שעה התארגנות לקראת או אחרי האימון.

  • וגם לקרוא ספר/ בלוג במשך חצי שעה ביום (או להאזין לו בדרך לעבודה)

  • וגם להקדיש חצי שעה ביום לסידור הבית (כלים, כביסות וכו')

  • וגם להקדיש שלוש פעמים בשבוע במשך שעתיים לבישול

  • ואז גם נשארות עוד 4 שעות של כל מיני "סתימת חורים" כמו זמן מקלחת, התלבטות מה לבשל או קניות בסופר.

לא שיכנעתי אתכם? יש לכם סיבות טובות ומשכנעות להגיד לי למה אצלכם זה לא יעבוד? אתם מגדלים את הילדים בבית? אתם עובדים יותר שעות ביממה או יותר ימים בשבוע? יש לכם לימודים ועבודה? נסיעה ארוכה לעבודה בפקקים שגוזלת את זמנכם? אתם שכירים שעוסקים בזמנכם הפנוי בלהפוך להיות עצמאיים? יש לכם מחויבויות נוספות? וואלה - לגיטימי.

נסו את אחת או יותר מהפעולות הבאות:

  • מחקו את האפליקציה של פייסבוק והיכנסו לבדוק מה קורה בו רק דרך דפדפן האינטרנט בטלפון, או דרך המחשב

  • הסעיף הקודם תקף גם לאינסטגרם, לטינדר, ולאפליקציות של חדשות, משחקים ובידור

  • הפסיקו לצפות בסדרות, בריאליטי, ובמהדורת החדשות בטלוויזיה

  • בשלו כמות גדולה יותר של אוכל בכל פעם, והקפיאו להמשך השבוע על מנת לצמצם זמן מטבח (ל-2 כוסות אורז לוקח פחות זמן להתבשל יחד מאשר ל-2 כוסות אורז ב-2 ימים שונים...)

  • בקשו עזרה. אם כל עול החיים מוטל אך ורק על כתפיכם, היעזרו במישהו חיצוני- בחינם או בתשלום (אין לכם כסף לזה? הציעו לו בארטר בתמורה- של משהו שלא יגזול עוד מהזמן שלכם).

לא יעבוד? ניסיתם?

בטוח?

קודם כל, אם הגעתם עד לכאן, אני רוצה להגיד לכם כל הכבוד.

כמו שציינתי, יש לי את ההרגשה שרבים מקוראי הפוסט הזה יוותרו עליו בשלב די מוקדם.

הסיבה היא שהוא מעורר אי נוחות, כיוון שהוא מכוון כלפינו מראה שמשקפת לנו צדדים פחות נעימים בנו.

שנית, שום דבר ממה שכתבתי עד עכשיו לא מפנה כלפיכם אצבע מאשימה או שיפוטית. אתם יודעים מהם המאבקים היומיומיים שלכם- ואני לא. יתרה מכך, גם אני ממש לא מנצלת את הזמן שלי במלואו בדרכים האפקטיביות ביותר. יש לי זמן רביצה מול היוטיוב, אני חוטאת בהסחות דעת מהאפליקציה של הפייסבוק והווטסאטפ, ואני גם לא מבשלת ומסדרת את הבית כל יום, ועדיין מרגישה לפעמים שאין לי מספיק זמן לקרוא או לעשות ספורט כמו שבאמת הייתי רוצה.

אז מה הלאה? מה עושים מכאן? איך אפשר למתוח את הזמן ולייצר יותר ממנו בתוך 24 השעות הקיימות לנו בכל יממה?

בהמשך הבלוג אני אקדיש זמן כדי לדבר גם על פריצת המשוואה של זמן=כסף, אבל כרגע זה לא הזמן.

רגע לפני שלב ה"איך מתקדמים" וה"מה עושים", אני רוצה לרגע להתמקד דווקא בשאלה אחרת, שבדרך כלל לא חושבים עליה בהקשר של מציאת זמן לכל הפעילויות בחיינו, למרות שבעיני היא השאלה הראשונה והחשובה ביותר שצריכה להישאל:

למה?

למה חשוב לי לעשות את הפעולות שאני מרגישה שאין לי זמן לבצע?

קחו רגע להרהר בשאלה הזו. פיצוח וניסוח תשובה אמיתית, מהלב, ושתספק אתכם, תהווה בסיס למוטיבציה המטורפת שיכולה להגיע אליכם, ולעזור לכם למצוא את הזמן והמשאבים להגשים את הדבר הזה.

"מי שיש לו איזה 'למה' שלמענו יחיה, יכול לשאת כמעט כל 'איך' " - פרידריך ניטשה

אם מציאת ה"למה" מרגישה לכם כמו משימה מורכבת, אפשר לפרק את השאלה הגדולה הזו לכמה חלקים קטנים יותר:

  1. אם אתחיל לבצע את הפעולה שאני רוצה, מה זה אומר עלי?

  2. אם אתמיד בביצוע הפעולה, מה יוכל לקרות בחיים שלי?

  3. על מי, חוץ ממני, התמדה שלי בביצוע הפעולה יכולה להשפיע? למי אני אוכל לעזור?

  4. שאלת בונוס: מה אוכל לעשות כבר עכשיו כדי להתקרב לביצוע הפעולה?

כל התשובות לשאלות הללו, במידה ועניתם עליהן ברמת הכנות המקסימלית, הן בעצם התשובה לשאלה למה חשוב לכם לעשות את אותן פעולות, שאתם מרגישים שאין לכם זמן לבצע. שימו לב, השאלה הרביעית מאוד אינטואיטיבית. התשובה הראשונה שקופצת לראש היא בוודאות התשובה הנכונה, כל עוד באמת נתתם לעצמכם את הדרור לחפש פתרון.

אני אדגים על עצמי:

למשל- חשוב לי לקרוא ספר חצי שעה ביום ואני מרגישה שאני לא מגיעה לזה.

  1. אם אתחיל לקרוא ספר חצי שעה ביום, מה זה אומר עלי? שאכפת לי מעצמי, שאני מקפידה על התפתחות אישית ועסקית, שיש לי זמן שמוקדש 100% לי ולא לאף אחד אחר בעולם, שאני אינטלקטואלית, שאני חכמה, שאני בצמיחה.

  2. אם אתמיד בקריאת ספר חצי שעה ביום, מה יוכל לקרות בחיים שלי? אני אצליח לייצר פריצות דרך במגוון תחומים שחשובים לי- הן אישיים והתפתחותיים, הן עסקיים, רוחניים, בריאותיים ועוד- אני רק צריכה לבחור בכל פעם את הספר המתאים.

  3. על מי, חוץ ממני, התמדה שלי בביצוע הפעולה יכולה להשפיע? למי אני אוכל לעזור? אני אוכל לכתוב בבלוג בצורה מושכלת במגוון רחב יותר של נושאים, ובכך להפיץ לעולם את האמת שלי בדרך קולחת יותר. אני אצליח לכתוב ולהעביר בקלות הרצאות מרתקות שיכולות להוביל אנשים לשינויים, ליציאה מתקיעות, ולמימוש עצמי בצורה אפקטיבית ובריאה יותר.

  4. שאלת בונוס: מה אוכל לעשות כבר עכשיו כדי להתקרב לביצוע הפעולה? לקחת איתי ספר בתיק! כך, במידה ויהיה לי זמן פנוי, אוכל לנצל אותו לקריאה.

פירוק של שאלת ה"למה" שלי, באמת נתנה לי את כל התשובות שחיפשתי. היא נתנה לי משמעות וסיבה, ואפילו צעד ראשון לעשיה, שהם בעיני הזרז החזק ביותר למוטיבציה.

וכשרוצים משהו באמת ומתחילים לתכנן איך נשיג אותו, היקום עוזר לנו למצוא עבורו את הזמן הנדרש.

אני מזמינה אתכם לשתף אותנו בקבוצת הפייסבוק בפעולה כלשהי שתרצו לעשות, ובפירוק שאלת ה"למה" שלכם עבורה.

bottom of page