top of page
  • Writer's pictureSivan Ganzi

חמישה קריטריונים מנצחים להגדרת מטרות


שלום לכל מי שהצטרף אלי :)

בפוסט הקרוב אני הולכת לסקור בפניכם שיטה מנצחת להגדרה מדויקת של מטרות, שמהווה את הצעד הראשון והבסיסי בדרך להגשמתן.

 

לאחר כתיבת פוסט הפתיחה של הבלוג, המוח שלי התרוקן מרעיונות על מה לכתוב, והתחיל להתמלא בקולות המציקים שיודעים איכשהו כל פעם להגיע לבקר דווקא שכעולה לי רעיון חדש, ומטרתם לנסות להוריד אותי ממנו.

במילים אחרות, קרה התהליך המוכר הבא:

  • היה לי רעיון, נמלאתי תשוקה כלפיו

  • התחלתי להוציא אותו לפועל

  • הקולות הקטנים בראש צצו

  • כל התשוקה לרעיון התנדפה מהחלון

כשהבנתי שזה מה שקורה, קודם כל, אמרתי לעצמי תודה. קיים בי חלק שהציב כאן מנגנון הגנה מאוד חזק, ושמחתי שהוא קופץ בצורה כל כך אוטומטית להגן עלי. זה היה אפקט חד משמעי של נסיון למנוע ממני הליכה אל הלא מודע ויציאה מאזור הנוחות, אשר משחר ההיסטוריה נחשבות לפעולות מאוד מסוכנות. החלק הזה בי באמת חשש עבור הבטחון שלי.

ההבנה הזו, שעולות לי מחשבות שכאלה כדי להגן על עצמי, ואני לא סתם "תוקעת לעצמי מקלות בגלגלים", היא מאוד חשובה ומשחררת, כי דרכה אפשר לראות שכל כולי מגויסת באופן חיובי לקראת השינוי הזה, ושאני בסך הכל רוצה להיות מודעת לסיכונים שאולי יעלו, ולקחת גם אותם בחשבון. אין לי "אויב פנימי" בתוכי שרק רוצה להרוס לי. מרגיע, נכון?

הדבר השני שעשיתי, היה לגייס כלים מנצחים כדי שיעזרו לי להבין מה אני רוצה, ואיך הקולות שבראש לא ימנעו ממני להגיע לשם:

הכלי הראשון- עיצוב מדויק של המטרה

הקריטריונים שיש לקחת בחשבון כשרוצים להגדיר מטרה בצורה מדויקת:

1. הגדרת המטרה בכיוון חיובי

כלומר, מה אני כן רוצה ולא מה אני לא רוצה. כאן חשוב לציין, כמו שניתן יהיה לקרוא בקרוב בפוסט על חוקי היקום, שבאופן טבעי, מה שמתמקדים בו- גדל.

2. חידוד המטרה באופן ספציפי

דיוק המטרה יכול לעזור לנו להבין מתי ובאילו מקרים בחיינו נרצה להגשים אותה. לא בטוח שמטרה מסוימת תהיה נכונה בכל מצב. למשל, אם המטרה שלי היא להיות יותר אנרגטית, ואני רוצה להעביר מישהו תהליך של כניסה לרגיעה, אנרגטיות פחות תתאים כאן.

אני יכולה לשאול את עצמי מתי אני רוצה להגשים את המטרה, באילו מקרים בחיים אני רוצה להגשים אותה, האם בכל המישורים בחיי או רק במישורים מסוימים, ועוד.

3. תוצאות אובייקטיביות שניתנות למדידה

להגיד "אני רוצה להיות יותר מאושרת" או "אני רוצה להיות בכושר", מעבר להיותה הגדרה יחסית מופשטת (ובסעיף 2 דיברנו על למה חשוב לדייק), היא גם מקשה עלינו לדעת האם הגשמנו את המטרה שלנו, ועד כמה.

הרעיון הוא להבין איך ומתי אני אדע שהגשמתי את המטרה שלי.

4. הגשמת מטרה שתלויה רק בי

במשך יומיים במהלך כתיבת הפוסט הזה, ניסחתי שוב ושוב את אותה מטרה, כדי שבסופו של דבר, אני אהיה האחראית הבלעדית להגשמתה.

5. מטרה שמתאימה לי בכל האספקטים של החיים

לפעמים, במהלך מחשבה על תוצאה שנרצה להשיג או מטרה שנרצה להגשים, אנחנו נוטים לשכוח את המקומות בהם הגשמת המטרה עלולה להיות לא טבעית, ואולי אפילו הרסנית ומסוכנת עבורנו. למשל, תהליך שינוי תזונה לצורך הורדה במשקל גורר איתו במקרים מסוימים ויתורים חברתיים כואבים.

כדי לוודא שהמטרה שלנו באמת מתאימה לנו בכל האספקטים בחיים, נוכל להיעזר בתהליך הבא:

  • לחשוב בכנות איזה רווח קיים בחיים שלנו מ-לא להשיג את המטרה. זה שלב כל כך חשוב, שאני מזמינה אתכם לעצור את הקריאה ולחשוב על זה רגע עם עצמכם. כבר סיכמנו שאין לנו אויבים פנימיים שתוקעים לנו מקלות בגלגלים, ושכל פעם שאנחנו מונעים מעצמנו להתפתח בכיוון מסוים, זה רק כדי לשמור על עצמנו באזור שטוב לנו בו. מה יוצא לנו מלהישאר במשקל גבוה? איזה רווח יש בלהישאר בזוגיות שאנחנו סובלים בה?

  • לחשוב עם עצמנו איך נצליח לשמר את הרווח הזה בכל מקרה, גם במידה ונעשה את השינוי.

  • לוודא שאין חסמים נוספים שמונעים מאיתנו להתקדם אל עבר המטרה. במקרה של המטרה שלי, הבנתי שקיים בי פחד עמוק מכישלון. מה אם אני יוצרת ואף אחד לא יתעניין במה שיש לי להגיד? אז למה בעצם טוב לי לא להתקדם? כי זה אומר שאני לא נכשלת. מי שלא עושה- לא טועה. בעולם ה- NLP יש משפט שאומר שלאדם אין באמת כשלונות, אלא רק משובים על הנסיונות שלו, שיובילו אותו בסופו של דבר להצלחה. מאוד קשה לי להתחבר למשפט הזה בנוגע לעצמי ולחיים שלי, אבל רציתי לשמר את הרווח של הגנה על עצמי מפני כישלון, וגם להתקדם לשינוי ולהמשיך לכתוב את הבלוג, אז שיניתי לעצמי בראש את הניסוח של המשפט כדי שיעבוד עבורי: הדרך להצלחה כרוכה בגמישות ושינויים.

המשפט הזה אומר למעשה את אותו הדבר- כאשר אני "נכשלת", אני בעצם מקבלת סימן שזו לא הדרך שלי, אבל זה עדיין לא אומר שהרעיון שגוי או לא יעבוד- אלא פשוט לא בדרך הזו.

כשתומאס א. אדיסון ניסה לייצר את נורת החשמל, והנסיונות לא צלחו שוב ושוב, הוא אמר את המשפט המדהים הבא:

"לא נכשלתי, פשוט מצאתי 10,000 דרכים שלא עובדות".

 

הכלים הבאים להתקדם לכיוון המטרה הם למעשה מספר טכניקות מצוינות שעוזרות להוציא לפועל רעיונות שעולים לנו בראש, ומונעות מהקולות הקטנים להשתיק אותנו. בפוסט הבא אתמקד בכמה מהן.

לחצו כאן לקבלת דף עבודה שיעזור לכם להגדיר בצורה ממוקדת את המטרה שלכם.

 

במידה והפוסט היה מעניין ורלוונטי עבורכם, אשמח אם תשתפו אותו, כדי שגם אחרים יוכלו ללמוד וליהנות :)

האם יש לכם רצון או מטרה שתרצו לשתף אותי? האם נעזרתם בדף העבודה? מוזמנים להגיב בקבוצת הפייסבוק.

bottom of page