top of page
  • Writer's pictureSivan Ganzi

הטעות שתוקעת אותנו במקום


בפוסט הקודם כתבתי על מציאת ה"למה" המדויק שלנו כזרז למוטיבציה. באופן אישי, קרה לי בחיים (לצערי יותר מפעם אחת) שלמרות שהגדרתי מפורשות (אפילו על נייר) מה ה"למה" שלי, והיה נדמה שהיו לי את כל הסיבות לפעול במטרה להשיג משהו, לא תמיד ממש הצלחתי להביא את עצמי לעשיה. מכירים את הסיטואציות האלה? יש לי את כל הסיבות להתקדם, ואיכשהו, אני עדיין לא קמה ופועלת.

בדרך כלל סיטואציות כאלה היו מלוות (אצלי, לפחות) במחשבות של "מה לא בסדר איתי?", או "למה אני אוהבת להישאר תקועה?", והגרועות יותר, כאשר ה"למה" שלי היה קשור גם לאחרים ולא רק אלי- "לא מספיק אכפת לי מהם", "אני לא מספיק רוצה לעזור להם" ועוד.

למה זה קורה? למה למרות שאנחנו מאוד רוצים משהו, לפעמים אנחנו פשוט לא עושים אותו?

השבוע הזדמן לי להיות חלק משיחה בה מישהו דיבר על היחסים בין אחיו לבין אבא שלו, על כך שהסבלנות של אחיו כלפי האבא כבר מזמן אבדה, ושמאוד קשה לו להכיל אותו. כלומר, הוא מגיע לכל שיחה ביניהם מראש כבר עם "פתיל קצר". ולמרות שאותו אבא הוא איש מבוגר, וחשוב לבן להמשיך להיפגש איתו, אין לבחור ההוא את הכלים להתמודד עם אותם מפגשים.

בשלב הזה אמרתי: "אם הוא באמת רוצה לשנות את הגישה ביחס לאבא שלו, ולהיות באמת מסוגל להתמודד איתו בקלות רבה יותר, יש לי את הכלים לעזור."

אחד המשתתפים בשיחה אמר לי: "למה שהוא לא ירצה להיות מסוגל להתמודד עם משהו שקשה לו בצורה קלה יותר?"

אז הסברתי לו את העיקרון הבא:

יש לנו רווח סמוי (ישיר או עקיף) מכל התנהגות לא אפקטיבית שקיימת אצלנו- אחרת היינו נפטרים ממנה.

אני אתן דוגמאות שכולן חלו בשלב כזה או אחר בחיים האישיים שלי, ושירתו אחד או יותר מהרווחים הסמויים הבאים:

  • למצוא פינה בבית שמיועדת לכל הבלגן = להרגיש שיש מקום אחד בחיים בו אנחנו לא חייבים להיות באחריות מלאה כל הזמן / להרגיש שליטה על הזמן שלנו / להתפנות לדברים אחרים שיותר דחופים לנו / להתחמק מביצוע פעולה שאנחנו לא אוהבים (כמו לסדר)

  • עישון = השתייכות חברתית / הפסקה נוספת מיום העבודה / דרך "לשבור את הקרח" בסיטואציות לא נעימות כמו הגעה אל מפגש חברתי לבד / להעביר את הזמן בהמתנה לאוטובוס או לרכבת / רגיעה

  • נודניק בשעון המעורר = לדחות קצת את עול היום שמגיע / לתת לגוף מנוחה / להעריך יותר טוב את זמן השינה / לאחר ולהוות מוקד למשיכת תשומת לב וליחס

  • אכילה כפייתית או אכילת יתר = נחמה כשעצוב / פרס על עבודה קשה / השתייכות חברתית / המחשבה שרק כך אפשר לנצל את החיים במלואם וש"מגיע לי"

תחשבו על כך רגע- להגיד "זה סתם הרגל/ זה ככה שנים/ אף פעם לא פעלתי אחרת/ מאוחר מדי להשתנות/ גם אמא שלי כזאת" פשוט הופך כל דבר לא-יעיל בחיינו למוגן בפטנט התירוצים, כאשר למעשה אותה התנהגות משרתת משהו גדול יותר בתוכנו, ועונה על צרכים מסוימים ולא בהכרח מודעים שיש לנו.

עם זאת, כשמשהו (התנהגות, מחשבה או רגש) באמת לא יעיל לנו, אנחנו לא משמרים אותו לאורך זמן. המוח שלנו חכם יותר מכך- תהיו בטוחים. למשל, ילד יכול להגיד לנו משהו שאם מבוגר היה אומר- היינו ישר נעלבים. אבל איכשהו, כשילד אומר את אותו הדבר בדיוק, אנחנו מראים כלפיו סלחנות. למה? פשוט כי לא אפקטיבי לנו להיעלב מהילד. לכן, המוח שלנו לא משמר את העלבון, ומשחרר בקלות.

אז יכול להיות שאותו בחור שלא מסוגל להכיל את המפגשים עם אבא שלו בעצם משמר את ההתנהגות הזו- כי הוא מרוויח ממנה משהו סמוי באופן לא מודע. גם אם הרווח שלו הוא להרשות לעצמו להתלונן, גם אם הרווח הוא תשומת הלב והאוזן הקשבת שהוא מקבל מהתלונות שלו על כך, גם אם זו הנקודה היחידה בחיים בה הוא מרשה לעצמו לאבד שליטה, אני לא יכולה לדעת מבלי שנשוחח.

למעשה אפשר לראות כאן ממש תבנית ברורה: היפטרות מהרגל או התנהגות בעייתיים אומר לוותר גם על רווח סמוי כלשהו (ישיר או עקיף), ולהיפטר מההרגל או ההתנהגות אומר להצטרך להתמודד גם עם השלכות אובדן הרווח.

זו הסיבה העיקרית לכך שגם אם אנחנו מאוד מאוד רוצים משהו, אנחנו לפעמים נתקעים מלהשיג אותו, ומרגישים שבאמת ניסינו הכל ואנחנו לא מצליחים להתקדם.

חשבו עם עצמכם מה יכולים להיות הרווחים הסמויים מההרגלים וההתנהגויות הבאים:

  • אנשים שמנסים שוב ושוב לרדת במשקל, או יורדים ועולים בחזרה

  • אנשים שמחפשים זוגיות

  • אנשים שרוצים להפסיק לעשן

  • אנשים שמאחרים באופן קבוע

  • אנשים שדואגים לכולם כל הזמן בצורה שמפריעה להם להתנהל ברוגע ביומיום

"ניסיתי הכל, אני פשוט לא יכול להפסיק לעשן. זה מרגיע אותי..."

ומה עכשיו?

לאחר שבפוסט הקודם בנינו את ה- למה שלנו, כעת עלינו לוודא שאין לנו למה לא שחזק יותר מאותו למה, כלומר, שהרווח שאנחנו מקבלים מהישארות הבעיה לא גדול יותר כמעט כמו הרווח שנקבל כשנפתור אותה.

עברו אל קבוצת הפייסבוק כדי להוריד את שאלון "למה לא", ולהיעזר בו על מנת לאתר את הסיבה האמיתית שמונעת מכם להתקדם אל עבר הרצונות שלכם.

מוזמנים לשתף אותנו בקבוצה בתובנות שלכם, והאמיצים מביניכם מוזמנים גם לכתוב שם מה עלה בשאלון.

bottom of page